Jump to contentJump to search

Compliance, Business Ethics, and CSR

Compliance, business ethics, and corporate social responsibility are topics that in the last years have gained increasing importance also for modern accounting, as a main goal for companies is to have rule-abiding employees who deal with ethical-economical conflicts in a sustainable and responsible manner. We analyze antecedents as well as consequences of the needs for coompliance, business ethics and corporate social responsibility on financial reporting, management control and auditing.

  • Kotzian, Peter; Stöber, Thomas; Weißenberger, Barbara E. (2018): Design matters: on the impact of compliance program design on corporate ethics, in: Business Research, Vol. 29 (2018), Heft: 3, S. 199-241 (DOI: 10.1007/s40685-018-0075-1).
  • Kotzian, Peter; Stöber, Thomas; Weißenberger, Barbara E. (2018): Culture follows design: Code design as an antecedent of the ethical culture, in: Business Ethics: A European Review, Vol. 29 (2018), Heft 3, S. 199-216 (DOI: 10.1111/beer.12201).
  • Weißenberger, Barbara E. (2018): Viel Gewinn ist zu wenig Erfolg in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, Rubrik „Der Betriebswirt“, 02. Januar 2018, S. 16.
  • Göbel, Sebastian/Weißenberger, Barbara E. (2017): The Relationship between Informal Controls, Ethical Work Climates, and Organizational Performance, in: Journal of Busines Ethics, Vol. 141, Heft 3, S. 505-528 (DOI 10.1007/s10551-015-2700-7).
  • Kotzian, Peter; Stöber, Thomas; Weißenberger, Barbara E. (2017): Antitrust Violations: Do Codes of Conduct and Compliance Training Make a Difference?, in: Competition Law Compliance Programs. An Interdisciplinary Approach, hrsg. von Johannes Paha, Berlin: Springer, 2017, S. 59-86 (DOI:10.1007/978-3-319-44633-2_4).
  • Weißenberger, Barbara E./Feder, Madeleine (2017): CSR in der Kapitalmarktkommunikation: Für und Wider einer verpflichtenden Berichterstattung, in: CSR in Nordrhein-Westfalen. Nachhaltigkeits-Transformation in der Wirtschaft, Zivilgesellschaft und Politik, hrsg. von Patrick Bungard und René Schmidpeter, Berlin: Springer Gabler, 2017, S. 75–86.
  • Weißenberger, Barbara E./Feder, Madeleine (2016): CSR richtig managen: Außenkommunikation und Controlling gehören dazu, in: PersonalQuarterly, 68 Jg., Heft 4, S. 15–19.
  • Weißenberger, Barbara E. (2016): Looking for Profit. Was sagt Gewinn über den Unternehmenserfolg wirklich aus?, in: CFO aktuell, 10. Jg., Heft 4, S. 140-143.
  • Weißenberger, Barbara E. (2014): Vielfalt ist kein Wert an sich, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, Rubrik „Der Betriebswirt“, Nr. 297, 22. Dezember 2014, S. 16.
  • Weißenberger, Barbara E. (2014): Integrated Reporting: Fragen (und Antworten) aus der Diskussion um die integrierte Rechnungslegung, in: Controlling, 26. Jg., Heft 8/9, S. 440-446.
Responsible for the content: